Ini 6 (Enam) Penyebab Sulitnya Bertemu Jodoh.

 

Anda tahu kenapa jodoh itu lama ditemukan? Menurut satu artikel yang saya baca, ada 6 faktor mengapa kita lama bertemu jodoh. Usaha sudah dibuat tetapi mengapa masih ada yang tidak bertemu jodohnya? Menurut Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah, sulitnya bertemu jodoh ini dimungkinkan kerana:



1. Usaha belum sempurna.

“Usaha sudah dibuat tetapi usaha yang sesuai dengan tujuan yang hendak dicapai itu tidak dilakukan, alias belum sempurna.

2. Belum benar-benar bersedia.

“Pasangan sudah ada tetapi orang yang hendak mencari jodoh itu belum benar-benar bersedia. Orang yang bersedia adalah orang yang benar-benar merasakan dirinya siap menjadi suami, dan siapmenjadi isteri.



3. Tidak ada daya penarik.

“Dalam diri kita harus ada semacam magnet yang nantinya bisa menarik pasangan kita atau siapapun untuk sayang pada kita. Daya tarikan ini berpusat di hati. caranya ialah dengan mengisi hati kita dengan sifat-sifat yang sempurna dan positif. Kalau kita benci pada orang, maka sangat mungkin orangyang sayang pada kita akan jauh bahkan enggan untuk kita pinang. “Kita perlu perbanyakkan istighfar, solat taubat, solat hajat, istikharah, witir dan sebagainya untuk membersihkan hati kita. Maka hati kita akan jadi magnet untuk menarik orang yang sesuai dengan kita.

4. Doa belum terkabul.

“Kita berdoa untuk mendapatkan jodoh. Allah SWT telah berfirman: “Mintalah kepada-Ku nescaya Aku perkenankan…” Persoalannya, kenapa masih tidak bertemu jodoh? Salah satu puncak doa tidak makbul ialah hati masih kotor, rezeki masih belum berkah, zakat masih belum sempurna dan sebagainya. Hati yang masih kotor bermakna masih benci atau sakit hati pada orang.



5. Restu ibu bapa belum didapat.

“Jodoh yang sulit ditemukan mungkin juga disebabkan restu orang tua belum didapat atau belum sepenuhnya didapat. Orang tua masih enggan melepaskan anaknya. Maka dari itu, mintalah izin orang tua terutama kepada Ibunya.

6. Faktor metafizikal.

“Kadang-kadang sulit bertemu jodoh juga disebabkan ada faktor-faktor metafizikal yang sulit dijelaskan. Jika hal seperti mitafisik tersebut terjadi, maka segera bentengi diri atau pulihkan diri dengan mendekatkan diri pada yang Maha Kuasa, minta pada-NYA agar segala yang tidak baik bisa segera hilang dari dalam diri.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 471,830 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen