Ini 5 Perkara Yang Harus Dihindari Saat Berselisih Faham Dengan Pasangan.

 

Dalam sesebuah perhubungan, berselisih faham dengan pasangan kebiasaannya selalu terjadi. Selisih faham sering terjadi kerana komunikasi yang kurang baik atau masalah external lain yang tidak dijangka. Ketika anda dan pasangan terjerat dalam dilema ini, maka suasana hubungan cinta pacaran menjadi tidak keruan.



Oleh itu anda perlu mempertimbangkan beberapa perkara yang harus dihindari saat berlaku perselisihan faham agar hubungan antara anda dan si dia tetap dapat dipertahankan.

1. Mengungkit kesalahan.

Dek kerana si dia membatalkan janji temu disaat-saat akhir, anda langsung mengungkit-ungkit semua kesalahannya di masa lalu. Pendek kata, anda selongkar semua kesalahan yang dilakukannya sebelum ini tanpa melihat sisi kebaikan yang ada pada dirinya. Ini bukanlah jalan penyelesaian yang terbaik mengatasi masalah yang kalian hadapi malah ia memburukkan keadaan.



2. 'Membawa' keluarga.

Sebesar apa pun keinginan anda untuk membuatkan pasangan insaf dengan kesalahan yang dilakukannnya, jangan sesekali melibatkan keluarganya. Ia seolah-olah anda telah menghina dirinya. Memang anda boleh memberikan komen tentang dirinya namun itu bukan bererti anda berhak menghinanya. Bukannya menyelesaikan masalah, sebaliknya 'perang' akan menjadi bertambah kronik. Paling ditakuti, anda akan dibenci oleh pasangan kerana menghina keluarganya.

3. Memperlekehkan.

Jangan sesekali memperlekehkan pasangan. Jika benar anda terlalu marah dengan pasangan, cubalah untuk tidak merendah-rendahkan pasangan. Semua orang ada harga diri begitu juga dengan pasangan anda. Jika anda sendiri tidak mahu diperlekehkan oleh orang lain maka tentunya pasangan anda juga tidak mahu diperlakukan sedemikian. Sepatutnya dalam apa juga keadaan kalian saling menyokong antara satu sama lain.



4. Memanggil nama julukan.

Setiap orang mungkin punya nama panggilan yang tidak disukai. Kebiasaannya nama julukan sering diberikan oleh rakan-rakan ketika waktu zaman kanak-kanak mahupun ketika di sekolah rendah. Jadi, ketika berselisih faham dengan pasangan, elakkan sama sekali untuk memanggil nama pasangan dengan julukan tersebut. Ia seolah-olah mengejek pasangan tanpa kita sedari. Situasi ini sebenarnya boleh meruntuhkan kepercayaan diri si dia kepada diri anda.

5. Putus sahaja.

Usahakan untuk tidak menyebut perkataan 'kita putuskan sahaja hubungan ini' saat sedang berselisih faham dengan pasangan. Apabila sedang dalam keadaan marah, sudah tentu anda berada dalam keadaan di luar kawalan emosi. Jangan sesekali terlepas ungkapan itu kerana ia ibarat satu doa. Jika setiap kali berselisih faham dengan pasangan, ungkapan ini meluncur laju daripada mulut anda maka tidak mustahil ia akan menjadi satu kenyataan. Jadi, setiap kali terfiikir untuk mengungkapkan perkataan tersebut, cuba tarik nafas dalam-dalam. Bertenanglah. Ingatlah bahawa tiada masalah yang tiada jalan penyelesaiannya.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 464,275 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen