10 Sebab Kenapa Uban Mula Tumbuh Di Usia Muda.

 

Umur belum pun mencecah 40-an tapi uban dan mula tumbuh dengan banyak. Jumpa dek budak kecil habis dikatakan diri kita ni sudah tua. Pasti stres kan?



Masa zaman persekolahan dulu, ada juga di kalangan pelajar yang sudah pun beruban. Pelik juga tengok budak muda-muda dah mula tumbuh uban.

Persoalannya, kenapa ia boleh berlaku di kalangan generasi muda kerana lazimnya uban tu hanya tumbuh bila kita sudah tua?

Tak kira lelaki atau pun perempuan, tidak ada individu yang suka bila rambutnya mula putih ditumbuhi uban. Jangan kata orang muda, kadang orang tua pun boleh stres tengok rambut putih tu.

Nah, berikut beberapa faktor yang menjadi sebab rambut jadi putih atau cepat beruban di usia masih muda.



1. Stres.

Tekanan merupakan antara punca pelbagai penyakit kronik dan tahap stres ini juga boleh mengakibatkan rambut gugur dan beruban. Selain itu, vitiligo adalah kondisi sistem autoimun yang boleh merosakkan melanosit iaitu sel-sel yang menghasilkan pigmen untuk warna rambut.

2. Merokok.

Kajian yang dijalankan oleh J.G. Mosley di British Medical Journey pada tahun 1996 mendapati bahawa perokok akan mengalami empat kali ganda masalah rambut cepat beruban.

3. Suka makan junk food.

Bukan saja untuk kesihatan tubuh badan, kandungan makanan junk food pun boleh mengganggu penghasilan melanin dalam rambut.

4. Kurang vitamin B12 dan zat besi.

Uban yang tumbuh di usia muda boleh juga kerana kadar vitamin B12 yang rendah. Selain itu, zat besi juga sangat diperlukan sebagai makanan rambut. Jadi adalah disarankan untuk sering mengambil makanan yang kaya dengan vitamin B12 dan zat besi.



5. Genetik.

Cuba check keturunan korang sama ada ramai atau tidak yang sudah beruban di usia muda. jika ibu atau ayah kita beruban awal, maka risiko untuk korang beruban di usia muda adalah sangat tinggi.

6. Guna pengering rambut.

Penggunaan hair dryer yang terlalu kerap boleh menjadikan rambut menjadi lemah dan cepat rapuh. Suhu panas akan menyebabkan gangguan kepada penghasilan melanin dan kerana itu rambut akan cepat beruban.

7. Pewarna rambut.

Bahan kimia pada pewarna rambut boleh merosakkan sel melanin.



8. Kerap cuci rambut.

Mencuci rambut secara kerap boleh menyebabkan rambut kering. Pilih syampu yang sesuai walau sekerap mana pun digunakan, rambut akan sentiasa lembap dan cantik.

9. Kekurangan asid folik.

Zat ini sangat penting dan jika kurang pengambilannya boleh mengganggu pertumbuhan rambut dan uban pra-matang pun boleh tumbuh.

10. Diet tak seimbang.

Pemakanan yang tak seimbang boleh mengakibatkan tubuh kekurangan nutrisi. Jika badan kurang nutrisi, sistem dalam badan tidak dapat berjalan dengan baik.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 465,838 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen