10 Tabiat Biasa Ini Buatkan Kulit Cepat Berkedut!

 

Setiap yang muda pasti akan menjadi tua. Tiada siapa yang akan kekal hidup. Akan tiba masanya nanti, rambut hitam akan bertukar menjadi putih. Tapi, ada juga diantara anda yang usia masih muda, tapi wajah kelihatan lebih tua dari usia. Sebab apa? Mungkin disebabkan oleh 10 tabiat biasa yang selalu lakukan ini. Tanpa anda sedar, ia buatkan anda nampak lebih tua.



1. Terlalu terdedah cahaya matahari.

Tak salah untuk berjemur, tapi kalau terlalu lama terdedah dengan cahaya matahari ia sekaligus memberi kesan buruk pada kulit dan boleh menyebabkan kanser.

2. Kurang terdedah cahaya matahari.

Terlebih tak boleh, kurang pun tak boleh. Kajian menunjukkan jika anda kekurangan vitamin D, bermakna anda kurang terdedah dengan cahaya semula jadi dan ia juga boleh menyebabkan kanser.



3. Tidur tak cukup.

Nak nampak muda dan kulit bebas jerawat, pastikan anda cukup tidur. Kalau tak wajah anda cepat berkedut dan macam zombi je nanti.

4. Tak gunakan pelembab wajah.

Kulit pun perlukan lembapan. Kalau korang rasa haus, mesti akan minum air. Ingat tekak korang je rasa haus. Kulit pun akan jadi teruk kalau kurang lembapan.

5. Anda gunakan sabun murah.

Kita semua tahu, sabun yang bagus memang mahal harganya. Tubuh anda perlukan sabun yang bagus untuk menanggalkan sel kulit mati, habuk yang melekat dan segala kekotoran selepas seharian anda berada di luar. Baru la kulit bersih je.



6. Malas bersenam & sentiasa malas.

Tahukah anda, bersenam buatkan otot lebih kuat dan melancarkan aliran darah. Jika aliran darah lancar, kulit sekaligus akan menjadi cantik dan nampak awet muda.

7. Stres melampau-lampau.

Kalau ye pun ada masalah, selesaikan dengan cara sihat. Kalau tak macam-macam penyakit boleh menyerang seperti serangan jantung, tekanan darah tinggi, mati pucuk dan macam-macam lagi. Wajah pun nampak kusam je.



8. Makan benda tak berkhasiat.

Kulit anda menunjukkan apa yang anda makan. Kalau sihat makanan, cantiklah kulit. Kalau makan benda bukan-bukan je, memang teruk lah kulit tu.

9. Kurang minum air.

Ya, bukan senang nak minum 3 liter air kosong setiap hari. Tapi, kalau anda boleh minum teh tarik 3 cawan dalam sehari, rasanya boleh je gantikan dengan air kosong.

10. Merokok.

Ini antara tabiat biasa paling bodoh yang anda lakukan. Beri satu kebaikan yang anda boleh dapat daripada merokok? TIADA!!!

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 399,618 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen