Faktor Yang Harus Dipertimbangkan Untuk Bernikah: Faktor Adat Istiadat.

 

Di dalam adat timur beberapa tahun yang lalu, penentuan pasangan adalah hak monopoli ibu bapa untuk anak-anak lelaki dan anak perempuannya.



Kerana dia menganggap bahawa anak-anaknya tidak cukup pengetahuan dalam menentukan pilihan pasangan yang sesuai dengan anak-anaknya.

Sehubungan dengan perkara-perkara di atas, ibu bapa adalah berkuasa untuk menolak calon pasangan anaknya, apabila dilihat ciri-cirinya calon itu  tidak sesuai dengan keinginannya walaupun pasangan muda sudah saling mencintai. Ia seperti yang dikatakan Hasbi bahawa "pilihan ibu bapa, masih agak baik, kerana mereka lebih memilih secara generatif".



Namun, seiring denga perjalanan zaman, adat itu lama-kelamaan menjadi hilang. Anak-anak tidak mahu  menerima pilihan ibu bapanya begitu sahaja kerana yang menghadapi  baik dan buruk perkahwinan adalah mereka sendiri.

Berdasarkan pemikiran di atas, boleh  diambil pelajaran bahawa ibu bapa sangat dominan dari segi menentukan pasangan calon anak lelaki dan anak perempuannya. Tetapi di sisi lain ibu bapa tidak memberi hak dan peluang anak-anak lelaki dan anak perempuan untuk berfikir. Adalah baik jika kebiasaan dan kebudayaan sedemikian dapat dikompromi dan dipersetujui, iaitu bahawa antara ibu bapa dan anak-anak mereka perlu mendapat persetujuan terlebih dahulu dalam menentukan jodoh mereka, dengan harapan bahawa nanti dalam keluarga akan penuh kasih sayang.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 474,873 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen