Benarkah Rupa Menjamin Kebahagiaan Rumah Tangga?

 

Rupa adalah faktor yang turut menentukan kebahagiaan perkahwinan dan kehidupan rumah tangga, sebab rupa atau kecantikan ini sebagai daya tarik yang pertama kali dalam timbulnya simpati dan cinta kasih seseorang. Memang benar pada prinsipnya setiap orang menyukai kecantikan, sehingga kecantikan ini mempunyai kesan yang sangat besar sekali terhadap perasaan kasih sayang seseorang kepada berlainan jantinanya Berkaitan dengan hal di atas, maka Rasulullah SAW, selalu menganjurkan kepada umat Islam melalui hadisnya yang berbunyi sebagai berikut:

عَنِ اْلمُغِيْرَةِابْنِ سُعْيَةَ اَنَهُ ضَطَ بَ اْمرَأةَ فَقَالَ النَبِيُى صَلَى الله ُعَلَيْهِ وَسَلَمَ اُنْظُرْاِلَيْهَا فَاِنَهُ أحْرَىاَنْ يُؤْدَمَ بَيْنَكُمَا
(رواهلترمذى)

Artinya: "Dari Mughirah bin Sya'ban bahwasannya Rasulullah bersabda pandanglah akan dia, itulah cara yang terbaik untuk mengekalkan hubungan kamu kelak".
(HR. Turmudzi).

Bertitik tolak dari pengertian hadis bahawa faktor rupa atau kecantikan itu turut menentukan kebahagiaan hidup dalam rumah tangga seseorang dan sesuai dengan nilai-nilai fitrah manusia yang menyukai kecantikan. Dan boleh pula dikatakan bahawa kerana faktor inilah yang pertama kali menarik perhatian seseorang untuk menetapkan calon jodohnya baik bagi lelaki mahupun perempuan.

Anda masih belum bertemu jodoh?

Jika anda belum bertemu jodoh, adakah anda telah berusaha sebaik mungkin untuk mencari? Mungkin anda buntu di mana dan bagaimana untuk mencari. Oleh itu, DAFTAR SEKARANG di Baituljannah.com secara PERCUMA. Seramai 471,788 ORANG CALON sudah berdaftar di Baituljannah.com dan sudah ramai yang berjaya menemui jodoh. Siapa sangka, mungkin anda juga akan bertemu jodoh anda di Baituljannah.com. Jangan berlengah lagi, DAFTAR SEKARANG melalui borang di bawah ini.

 

 

Artikel Lain

Tinggalkan Komen